BRIARD VERENIGING NEDERLAND

OPROEP!

In een vorig blad hebben wij een artikel geplaatst over Ectopisch Ureteren. Daarin heeft iedereen kunnen lezen hoe belangrijk het is om fokhonden te laten onderzoeken op deze erfelijke aandoening.
We weten inmiddels dat er de laatste 30 jaar regelmatig nestjes geboren zijn met pupjes, die lijden aan deze aandoening. Soms worden deze pupjes geopereerd, soms laat de fokker ze inslapen.
De Nederlandse rasverenigingen voor briards hebben de verplichting tot een echografisch onderzoek voor fokdieren inmiddels in in hun fokreglementen opgenomen.

Maar is dit voldoende? Gegeven is dat ondanks dat de ouderdieren anatomisch vrij zijn bevonden van EU, er toch uit heel veel van die “vrije” combinaties pupjes zijn geboren met EU.
Nu zijn er mensen die beweren dat als je maar fokt met onverwante briards, je geen pupjes kunt voorbrengen met EU.  Dit is pure onzin!!!! Helaas is het zo dat vele honden anatomisch gezien geen afwijkingen vertonen, maar toch drager zijn van deze afwijking. Wordt een drager gecombineerd met een andere drager, (wat geen van de eigenaren weet, tenzij zij al eens pupjes met EU hebben geproduceerd) dan zullen er uit deze combinatie lijders komen en dat is heel verdrietig. Vaak hebben deze pupjes al last van verminderde nierfunctie, moeten geopereerd worden of de fokker laat hen inslapen. Allemaal heel naar! En wel of niet verwant zijn staat hier los van.

Hoe kom je er nu achter of je hond drager is? Wel, heel eenvoudig met een DNA-onderzoek. Sinds kort is dit mogelijk na een heel lange studie. In dit geval in Hannover, de Universiteitskliniek. Daarin heeft onze Duitse zusterclub de BCD een groot aandeel gehad.

In november j.l. Zijn de eerste 12 briards van de BVN bijeen geweest om een bloedmonster af te staan voor het officiële DNA-onderzoek. Bijna al deze honden waren al eerder echoscopisch onderzocht en hadden anatomisch geen afwijkingen.
Het bloed wordt afgenomen in Dierenartsen praktijk Beltrum. Dit wordt gekoeld direct verzonden naar Hannover, waar weer bewerking plaatsvind ter voorbereiding aan verzending naar de USA.
Iedere eigenaar krijgt de uitslag zelf thuisgestuurd en bepaalt zelf of hij/zij deze uitslag met de vereniging of anderen wil delen. Met deze uitslag kan een verstandige en verantwoorde beslissing worden genomen inzake fokken met de hond. Uiteindelijk wil toch iedere fokker dat het ras gezond blijft?

Binnenkort is er weer een gelegenheid om deze DNA-test te laten doen. Op 19 november a.s. kunt u tussen 10.30 en 12 uur bij dierenartspraktijk Beltrum(website) in Beltrum terecht voor het afnemen van het bloed voor deze DNA-test. Hier vult u zelf de formulieren in en kunt u hierop aangeven of u de uitslag privé wilt houden of wilt delen met de rasvereniging. De vorige groep heeft ervoor gekozen alleen zelf de uitslag te krijgen. Let op: uitslag kan 3-5 maanden duren.

Ik roep met name fokkers en eigenaren van dek reuen op om deze DNA test te doen! Maar een ieder kan natuurlijk deze test laten doen.  U hoeft ook  geen lid van de BVN te zijn om mee te doen.
Dus neem s.v.p. contact met ons op en grijp deze kans! Email:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. om u op te geven Voor meer info kunt u ook contact opnemen met ondergetekende.

Namens de Fok Advies Commissie
Yvonne de Vries